Bus Sprinter – wady i zalety popularnego dostawczaka

Na rynku samochodów dostawczych od lat funkcjonuje kilka legend, które zyskały uznanie wśród kierowców zawodowych, właścicieli firm transportowych i przedsiębiorców. Jedną z nich bez wątpienia jest bus Sprinter – flagowy model Mercedesa, który już od pierwszej generacji wyróżniał się solidnością, przestronnością i komfortem jazdy. Choć wielu użytkowników chwali ten pojazd za niezawodność i prestiżową markę, jak każdy samochód – nie jest on pozbawiony wad.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej busowi Sprinterowi: jakie są jego najważniejsze zalety, co może stanowić problem w codziennym użytkowaniu, jak wypada na tle konkurencji i czy rzeczywiście warto zainwestować w ten model – zwłaszcza z myślą o transporcie pasażerskim czy ładunków.

Dla kogo powstał Mercedes Sprinter?

Sprinter to samochód projektowany z myślą o wszechstronności. Może być zarówno typowym autem dostawczym, jak i busem do przewozu ludzi. Dzięki wielu konfiguracjom długości nadwozia, wysokości dachu, wersji napędowych i silnikowych, każdy użytkownik może dopasować pojazd do swoich potrzeb.

Wersje pasażerskie z powodzeniem pełnią funkcję minibusów – zarówno w usługach przewozowych międzymiastowych, jak i przy transporcie pracowniczym czy turystycznym. Wersje furgon i skrzyniowe natomiast królują w sektorze logistyki i dostaw, od firm kurierskich po rzemieślników i małe przedsiębiorstwa.

Dzięki dużemu bagażnikowi i opcjom zabudowy, Sprinter sprawdza się także jako baza do zabudowy kamperowej lub specjalistycznej – np. dla karetek, foodtrucków czy mobilnych warsztatów.

2019 Mercedes Benz Sprinter 314 CDi 2.1
2019 Mercedes Benz Sprinter 314 CDi 2.1

Zalety Sprintera – co użytkownicy cenią najbardziej?

Mercedes Sprinter zdobył popularność nie przez przypadek. Jest to pojazd, który od początku projektowano z naciskiem na trwałość, bezpieczeństwo i wygodę użytkownika. Oto kilka najważniejszych zalet, które przewijają się w opiniach kierowców i właścicieli firm:

  • Wysoka jakość wykonania – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, Sprinter prezentuje się solidnie. Użyte materiały są trwałe, a spasowanie elementów wnętrza stoi na wysokim poziomie jak na klasę dostawczą.
  • Komfort jazdy – zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami, kabina jest dobrze wyciszona, a ergonomia kokpitu przypomina osobówki Mercedesa.
  • Nowoczesne technologie – nowsze wersje Sprintera oferują m.in. systemy wspomagające jazdę, kamerę cofania, asystenta bocznego wiatru, aktywny tempomat czy multimedialny system MBUX.
  • Bogaty wybór wersji – dostępność wielu wariantów (L1, L2, L3, H1, H2, H3) pozwala dopasować pojazd do charakteru pracy.
  • Trwałe silniki diesla – szczególnie cenione są jednostki 2.2 CDI oraz 3.0 V6 CDI, znane z długowieczności i relatywnie niskiego zużycia paliwa.
  • Wysoka wartość rezydualna – Sprinter dobrze trzyma cenę na rynku wtórnym, co oznacza mniejszą stratę przy odsprzedaży pojazdu po kilku latach.

Wady Sprintera – na co zwracają uwagę użytkownicy?

Mimo wielu zalet, bus Sprinter nie jest pozbawiony wad. Warto poznać także tę stronę medalu, by mieć realistyczne oczekiwania i uniknąć rozczarowania po zakupie. Najczęściej wskazywane minusy to:

  • Cena zakupu – Sprinter jest jednym z droższych pojazdów w swojej klasie, zarówno jako nowy, jak i używany. Dla wielu firm barierą jest wysoka cena wyjściowa w salonie.
  • Koszty serwisowania – części zamienne i naprawy w autoryzowanym serwisie Mercedesa nie należą do najtańszych. Dotyczy to zwłaszcza modeli z silnikiem V6 i skrzynią automatyczną.
  • Problemy z korozją – starsze generacje (szczególnie 2006–2012) mają tendencję do ognisk korozji, zwłaszcza na progach, błotnikach i drzwiach.
  • Wrażliwość na jakość paliwa – jednostki CDI są precyzyjne i wymagają dobrej jakości oleju napędowego. Tankowanie „na styk” może prowadzić do problemów z wtryskami.
  • Elektronika – w nowszych wersjach złożoność systemów elektronicznych potrafi generować błędy i wymaga specjalistycznej diagnostyki.

Warto zaznaczyć, że wiele z tych problemów dotyczy egzemplarzy zaniedbanych lub intensywnie eksploatowanych. Odpowiednio serwisowany Sprinter może bez większych problemów przejechać setki tysięcy kilometrów.

Lista punktów – Podsumowanie wad i zalet Sprintera

Zalety:

  1. Wysoka jakość wykonania i prestiż marki.
  2. Komfort jazdy zbliżony do osobówki.
  3. Różnorodność wersji nadwozia i napędu.
  4. Trwałe silniki wysokoprężne.
  5. Dobre trzymanie wartości na rynku wtórnym.

Wady:

  1. Wysoka cena zakupu i serwisowania.
  2. Problemy z korozją w starszych rocznikach.
  3. Czułość na jakość paliwa.
  4. Błędy elektroniki w nowszych modelach.
  5. Niekiedy ograniczona dostępność części zamiennych w mniej popularnych wersjach.

Jak wypada Sprinter na tle konkurencji?

W klasie dużych vanów Sprinter mierzy się z takimi rywalami jak Ford Transit, Volkswagen Crafter, Renault Master czy Iveco Daily. Każdy z tych modeli ma swoje zalety, ale Sprinter wyróżnia się zdecydowanie najwyższym poziomem wykończenia i technologią pokładową.

Volkswagen Crafter (zwłaszcza w wersji z MAN-em) oferuje podobne rozwiązania, jednak wielu kierowców podkreśla, że Mercedes prowadzi się „bardziej komfortowo”, a jego wersje pasażerskie sprawiają wrażenie bardziej dopracowanych. Ford Transit wygrywa niższą ceną i tańszym serwisem, ale nie oferuje tej samej klasy prestiżu.

Jeśli więc zależy Ci na marce, jakości i komforcie – Sprinter będzie lepszym wyborem. Jeśli zaś kluczowym kryterium jest cena – warto rozważyć konkurencję.

Mercedes Sprinter vs konkurencja (Transit, Crafter, Master)

Cecha / ModelMercedes SprinterFord TransitVolkswagen CrafterRenault Master
Cena zakupu (nowy)Wysoka, premiumŚredniaŚredniaAtrakcyjna
Komfort jazdyBardzo wysoki – jak w osobówceDobry, nieco twardsze zawieszenieZbliżony do SprinteraŚredni
Wyposażenie wnętrzaBogate – opcje premiumUmiarkowane – zależnie od wersjiBardzo nowoczesneProste, funkcjonalne
Jakość wykończeniaWysoka, trwałe materiałyPraktyczne, mniej dopracowaneNowoczesne i estetyczneSolidne, ale podstawowe
Silniki / osiągiDiesle 2.0–3.0 V6, mocne i trwałe2.0 EcoBlue – dynamiczne, oszczędne2.0 TDI – ekonomiczne, dobre osiągi2.3 dCi – wystarczające
Napęd 4×4Tak (4MATIC)TakTakTylko w wybranych wersjach
Zużycie paliwa (średnie)7,5–9,5 l/100 km7,0–8,5 l/100 km7,0–8,0 l/100 km8,0–9,5 l/100 km
Dostępność częściŚrednia, wyższe cenyBardzo dobra, niskie cenyDobra, umiarkowane cenyDobra, korzystne ceny
Wartość rezydualnaWysoka – trzyma cenęŚrednia – zależy od wersjiWysoka – zwłaszcza nowsze modeleNiższa, szybciej traci na wartości
Popularność w PolsceBardzo dużaBardzo dużaCoraz większaDuża, zwłaszcza w sektorze usługowym
Mercedes Sprinter front 20080102
Mercedes Sprinter front 20080102

Czy warto kupić Sprintera do przewozu osób?

Zdecydowanie tak. Wersje osobowe Sprintera – często z 8, 9 lub 11 miejscami – są bardzo popularne w transporcie pracowników, jako busy międzymiastowe, a także w sektorze VIP. Dobrze wyposażony bus Sprinter z klimatyzacją, tapicerką skórzaną, oświetleniem ambientowym i wygodnymi fotelami sprawdzi się jako wygodna alternatywa dla minivanów czy małych autobusów.

Warto zwrócić uwagę na opcje takie jak podwójne drzwi przesuwne, automatyczna skrzynia biegów, podgrzewane fotele, porty USB dla pasażerów czy nawet ekran multimedialny – szczególnie istotne w przewozie osób na dłuższych trasach.

Przeczytaj również: Mercedes Viano – wygodny van premium na każdą okazję